mandag 14. juli 2008

Søk etter meg

Fredag 11.juli var eg på konsert i Johanneskirken. NMS har hatt Generalforsamling i Bergen 9-13. juli med temaet "Guds draum". Ole Paus og Anders Rønningen hadde i samband med dette laga ei forestilling med samme namn. Det som gjorde størst inntrykk på meg var tekstane. Les og kjenn på det sjøl :)
Søk etter meg
Søk etter meg i det minste jeg har skapt,
du finner meg lettest der.
Se deg ikke blind på stjernehimmelen over deg!
Visst er den vakker.
Visst er den umåtelig.
Ingen vet det bedre enn jeg!
Men tro bare ikke at det stanser der!
Tro bare ikke at jeg
ikke kan bedre enn som så!
Jeg sier: Søk etter meg i det minste jeg har skapt,
for det finnes et annet univers,
en annen himmel,
en større uendelighet.
Mer fjern enn den fjerneste stjernetåke
mer grenseløs enn evigheten,
og likevel kapslet inn i nærhet,
under en hinne av det usynlige!
Jeg skapte deg, mitt kjæreste liv på jorden,
for å speile grenseløsheten i meg selv.
Skjulte mønstre og fremmede bilder
møtes i deg og driver mot hverandre
og blir til
floder av ukjent skjønnhet
som flyter sakte gjennom fortid og fremtid.
Du bærer meg med deg i hvert eneste molekyl
av gåten som er deg,
du mitt elskede menneske.
Det skal mye kjærlighet til
for å skape noe så lite

2 kommentarer:

Magnhild sa...

Ja, flott tekst. Skulle gjerne hørt den fremført.

Monica sa...

Ja, det var ei flott oppleving å vera der, det var so ekte,enkelt men likevel stort!!!